English version | –ос≥йська верс≥¤

ѕрограма "ёридичн≥ кл≥н≥ки"

¬ступ

як п≥двищити р≥вень практичних знань студент≥в, ¤к≥ вивчають право, ≥ паралельно використати ц≥ знанн¤ на користь сусп≥льства?

ёридичн≥ кл≥н≥ки в≥дпов≥дають цим двом критер≥¤м ≥ Ї найб≥льш ефективним засобом зд≥йсненн¤ вищезазначених ц≥лей.

Ќижче буде висв≥тлено:

  • питанн¤ мети юридичноњ кл≥н≥ки;
  • розгл¤нуто досв≥д ≥нших крањн св≥ту в ц≥й галуз≥;
  • доц≥льн≥сть та ефективн≥сть метод≥в роботи юридичних кл≥н≥к;
  • досв≥д ”крањни в цьому план≥, труднощ≥, позитивн≥ та негативн≥ моменти юридичних кл≥н≥к в ”крањн≥.
  • ќстанн¤ частина цього документу присв¤чена проблемам створенн¤ юридичних кл≥н≥к в ”крањн≥ та њх ф≥нансуванн¤. јле перш за все, що таке "ёридична кл≥н≥ка" ≥ де вперше з'¤вилас¤ ≥де¤ њњ створенн¤.

    ≤сторичний екскурс

    Ѕлизько ш≥стдес¤ти рок≥в тому в —Ўј з'¤вилас¤ ≥де¤ введенн¤ на юридичних факультетах вищих навчальних заклад≥в практичного курсу, ¤кий би надавав можлив≥сть студентам практично застосовувати своњ знанн¤, ¤к≥ вони отримують на теоретичних курсах, ≥ паралельно надавати квал≥ф≥ковану юридичну допомогу тим верствам населенн¤, ¤к≥ не в змоз≥ заплатити за юридичн≥ послуги у вир≥шенн≥ своњх проблем. « часом цей курс став дуже попул¤рним не т≥льки серед ун≥верситет≥в, але й серед населенн¤. Ћюди почали звертатись до цих заклад≥в за допомогою в юридичних питанн¤х у р≥зних галуз¤х сусп≥льного житт¤.

    ќтже, зараз в —Ўј мабуть не ≥снуЇ жодноњ юридичноњ школи, де б не було юридичноњ кл≥н≥ки. ≤де¤ юридичноњ кл≥н≥ки п≥зн≥ше стала дуже попул¤рною по вс≥й ™вроп≥. ”н≥верситети змагаютьс¤ у залученн≥ б≥льшоњ к≥лькост≥ кл≥Їнт≥в та кращому наданн≥ њм послуг, ≥ темпи створенн¤ юридичних кл≥н≥к просто вражаюч≥. ¬ крањнах колишнього –ад¤нського —оюзу цей процес в≥дбуваЇтьс¤ трохи пов≥льн≥ше, ан≥ж хот≥лос¤ б.

    Ќазва юридичноњ кл≥н≥ки,
    визначенн¤, характерн≥ риси

    ѕерш за все необх≥дно зупинитис¤ на проблем≥ назви. ќтже, ¤к вже зазначалос¤, в —Ўј та ≥нших англомовних крањнах цей курс називаЇтьс¤ ёридичн≥ кл≥н≥ки. ™вропа також в основному перейн¤ла цю назву. ¬ нових незалежних державах (ЌЌƒ) з часом вона набула значного розповсюдженн¤. Ќе зважаючи на це, сл≥д зазначити, що це Ї не Їдиним вар≥антом назви курсу. “ак, в ”крањн≥ також використовують назви "ёридична допомога", "ѕро боно" (що означаЇ "задл¤ сусп≥льного блага"), "ёридична практика".

    ќтже, юридична кл≥н≥ка - це отриманн¤ практичних навичок студентами старших курс≥в через наданн¤ юридичних консультац≥й населенню, ¤ке потребуЇ юридичноњ допомоги, але не може звернутись до юридичних ф≥рм через брак кошт≥в.

    «розум≥ло, що юридичн≥ кл≥н≥ки мають певн≥ в≥дм≥нн≥ риси в≥д звичайних курс≥в, в≥д в≥домоњ вс≥м нам ≥нститутськоњ практики (¤ку так полюбл¤ли проводити в —–—–), а також в≥д благод≥йних безкоштовних орган≥зац≥й юридичноњ допомоги.

    ѕерш за все, юридична кл≥н≥ка - це Ї курс, ¤кий передбачаЇ на¤вн≥сть таких двох компонент≥в ¤к викладач та студенти. ѕо-друге, цей курс орган≥зовуЇтьс¤ самим ун≥верситетом, ¤кий наймаЇ викладач≥в-спец≥ал≥ст≥в в практичному прав≥, ≥ Ї оф≥ц≥йно впровадженим в розклад зан¤ть ¤к обов'¤зковий, або ¤к факультативний предмет. ѕо-третЇ, юридична кл≥н≥ка передбачаЇ наданн¤ безкоштовноњ юридичноњ допомоги населенню.

    ќтже, можна вид≥лити наступн≥ головн≥ риси юридичноњ кл≥н≥ки:

  • ќф≥ц≥йно впроваджений курс в ун≥верситет≥ (спецкурс, факультативний курс);
  • ¬≥дбуваЇтьс¤ п≥д нагл¤дом ≥ кер≥вництвом викладач≥в;
  • —кладаЇтьс¤ з сем≥нар≥в та практичних зан¤ть;
  • «араховуЇтьс¤ студентам ¤к курс навчанн¤ в диплом≥;
  • Ѕезпосередн¤ безкоштовна юридична допомога малозабезпеченим верствам населенн¤;
  • ЌадаЇтьс¤ високий профес≥йний р≥вень знань.
  • ѕрактичн≥ навички, ¤к≥ студенти мають отримати п≥сл¤ проходженн¤ курсу:

  • вм≥нн¤ опитувати кл≥Їнта;
  • наданн¤ юридично обірунтованоњ ≥ в≥дпов≥дальноњ консультац≥њ;
  • розсл≥дуванн¤ факт≥в справи;
  • юридична етика;
  • вивченн¤ та анал≥з нормативноњ бази ≥ л≥тератури;
  • вм≥нн¤ правильно сп≥лкуватис¤ ¤к в усн≥й, так ≥ в письмов≥й форм≥;
  • вм≥нн¤ виступати в суд≥ ≥ правильно вести документац≥ю;
  • вм≥нн¤ вести переговори та сп≥лкуватись ≥з органами державноњ влади тощо.
  • —аме в юридичн≥й кл≥н≥ц≥ студенти отримують певн≥ навички юридичноњ практики та у¤вленн¤ про те, що потребують люди ≥ ¤к можна захистити њхн≥ права, спираючись на закон. як правило, њхню роботу контролюють викладач≥, ¤к≥ мають значний досв≥д у практичному застосуванн≥ права; вони допомагають студентам отримати практичний досв≥д, п≥дстрахувати њх, забезпечити компетентне та профес≥йне у¤вленн¤ кл≥Їнт≥в.  р≥м того, студенти в≥дв≥дують сем≥нарськ≥ зан¤тт¤, на ¤ких вони вивчають законодавство ≥ процедури, необх≥дн≥ при робот≥ в юридичн≥й ф≥рм≥ та представництв≥ в суд≥; там вони обговорюють етичн≥ та практичн≥ питанн¤, ¤к≥ виникають в процес≥ роботи кл≥н≥ки. —туденти отримують завданн¤ по читанню правовоњ л≥тератури, в тому числ≥ ≥ д≥ючого законодавства, ¤к≥ пот≥м обговорюютьс¤ на сем≥нарських зан¤тт¤х. “аким чином, студенти активно беруть участь у безпосередньому представництв≥ кл≥Їнта.

    Ќапр¤мки роботи юридичних кл≥н≥к

    ¬ залежност≥ в≥д навчальних ц≥лей, специф≥ки факультету та ≥нших фактор≥в, де¤к≥ кл≥н≥ки надають перевагу спец≥ал≥зац≥њ у певних вузьких галуз¤х права, наприклад, с≥мейне, житлове, крим≥нальне, цив≥льне, еколог≥чне тощо. ÷е даЇ можлив≥сть студентам ще в ст≥нах ун≥верситету готуватись до прац≥ в конкретн≥й галуз≥ права. ƒе¤к≥ кл≥н≥ки застосовують п≥дх≥д комб≥нац≥й, коли в рамках кл≥н≥ки ≥снуЇ дек≥лька напр¤мк≥в роботи, ≥ студенти можуть обрати той, ¤кий њм найб≥льше до вподоби.

    ёридичн≥ кл≥н≥ки в ”крањн≥

    «б≥льшенн¤ к≥лькост≥ випускник≥в-юрист≥в в ”крањн≥ щороку створюЇ додатков≥ труднощ≥ дл¤ системи юридичноњ практики. ƒл¤ б≥льшост≥ студент≥в можлив≥сть ознайомитись з практичною стороною адвокатськоњ д≥¤льност≥ зводитьс¤ до м≥н≥муму. “ому кл≥н≥чна юридична осв≥та розширюЇ можливост≥ практичноњ д≥¤льност≥ студент≥в, а також спри¤Ї наданню безкоштовноњ юридичноњ допомоги тим, хто не маЇ грошей, щоб заплатити адвокатов≥.

    19 юридичних факультет≥в вищих навчальних заклад≥в ”крањни зац≥кавилис¤ програмою та створили кл≥н≥ки, ¤к≥ вже почали працювати.  ожна з цих кл≥н≥к обираЇ напр¤м ≥ спец≥ал≥зуЇтьс¤ в певних галуз¤х права: цив≥льному, крим≥нальному, господарському, еколог≥чному тощо.

    —писок 19-ти юридичних кл≥н≥к ”крањни знаходитьс¤ в DOC-файл≥ дл¤ Microsoft Word 97 або вище - 37,5 Kbytes (редакц≥¤ в≥д 9 —ерпн¤ 2001 р.).
    (ѕредставлено ZIP-арх≥в цього файлу - 6,74 Kbytes).

    ёридичн≥ кл≥н≥ки в ”крањн≥ розвиваютьс¤ у досить своЇр≥дний спос≥б. ¬они створюютьс¤ орган≥зац≥¤ми студент≥в-правник≥в, часто, без допомоги адм≥н≥страц≥њ навчального закладу, та ≥снують за рахунок власних кошт≥в чи грант≥в в≥д р≥зних орган≥зац≥й. ј вже пот≥м вони отримують оф≥ц≥йну п≥дтримку вузу ≥ стають орган≥зац≥Їю при вуз≥, ¤ка з часом стаЇ навчальним курсом (наприклад, в ƒонецьку). Ќатом≥сть б≥льш≥сть кл≥н≥к, хоча ≥ мають п≥дтримку вузу, не мають статусу навчального курсу.

    ¬же зараз можна сказати, що завд¤ки р¤ду навчальних сем≥нар≥в дл¤ викладач≥в та адм≥н≥страц≥й вуз≥в, почалось оф≥ц≥йне п≥дтримуванн¤ створенн¤ кл≥н≥к.

    ¬ ”крањн≥ ми маЇмо парадоксальну ситуац≥ю: вузи не бажають, принаймн≥ де¤к≥ з них, створювати такий курс, бо це, н≥бито, т¤гне за собою значн≥ ф≥нансов≥, орган≥зац≥йн≥ витрати ≥ ще одним важливим аргументом Ї те, що такий курс стане повторенн¤м ≥нших ≥снуючих курс≥в, де студентам дають практичн≥ навички дл¤ роботи, або Ї особист≥ переконанн¤ декан≥в у безглуздост≥ роботи викладанн¤ та ≥снуванн¤ кл≥н≥к.

    “ому ≥нколи студентськ≥ орган≥зац≥њ сам≥ орган≥зовують кл≥н≥ку та вир≥шують вс≥ проблеми з њњ влаштуванн¤м. “рапл¤ютьс¤ ≥ так≥ ситуац≥њ, коли адм≥н≥страц≥¤ проти створенн¤ такого курсу, бо њй не подобаЇтьс¤ сама ≥де¤ ≥ ф≥лософ≥¤ юридичноњ кл≥н≥ки.

    ѕо-друге, виникаЇ ще одна проблема, т≥сно пов'¤зана з першою. як в≥домо, ефективн≥сть юридичноњ кл≥н≥ки дос¤гаЇтьс¤ через пост≥йний контроль та допомогу викладача-кер≥вника юридичноњ кл≥н≥ки. ÷¤ умова не завжди виконуЇтьс¤ в юридичних кл≥н≥ках ”крањни. ƒл¤ цього також ≥снуЇ р¤д причин та по¤снень. —еред них, проблема платн≥ за цю роботу, проблема квал≥ф≥кованих кадр≥в дл¤ кл≥н≥ки (практикуюч≥ юристи не бажають цим займатис¤, бо така робота коштуЇ небагато; це при тому, що в —Ўј вважаЇтьс¤ престижним працювати професором в юридичн≥й школ≥!).

    ≤ це зрозум≥ло, стосуЇтьс¤ ≥  иЇва. “од≥ ¤к в ≥нших м≥стах ”крањни адвокати та юридичн≥ консультанти отримують близько $30 за годину, в  иЇв≥ ц¤ ставка п≥двищуЇтьс¤ до $100-150 за годину. ј тому дл¤ практикуючого юриста немаЇ н≥¤кого сенсу працювати в юридичн≥й кл≥н≥ц≥.

    ѕо-третЇ, дл¤ продуктивноњ та профес≥йноњ роботи юридичноњ кл≥н≥ки потр≥бно проводити пост≥йн≥ пер≥одичн≥ сем≥нарськ≥ зан¤тт¤, що знову-таки не завжди можливо в кл≥н≥ках ”крањни внасл≥док ≥снуванн¤ попередн≥х двох причин. ќтже, це Ї основн≥ проблеми юридичних кл≥н≥к в ”крањн≥. Ќе зважаючи на це, де¤к≥ передов≥ юридичн≥ кл≥н≥ки виконують вс≥ вимоги дл¤ ефективноњ роботи кл≥н≥к ≥ мають конкретн≥ результати (ƒонецьк, Ћьв≥в).

    ўодо позитивних момент≥в украњнського п≥дходу, то серед них найб≥льш вагомим Ї той фактор, що студенти самост≥йно ≥ досить усп≥шно працюють, отримують ф≥нансуванн¤ ≥ продовжують активно займатись створенн¤м юридичних кл≥н≥к.

     р≥м того, юридичн≥ кл≥н≥ки почали користуватись величезним усп≥хом в  иЇв≥, ƒонецьку, Ћьвов≥, ”жгород≥, ќдес≥ та ≥нших м≥стах.

    «ац≥кавлен≥сть населенн¤ не виникаЇ сама по соб≥. ¬она Ї насл≥дком спланованоњ д≥¤льност≥ та реклами юридичних кл≥н≥к. “ак, наприклад, у Ћьвов≥ реклама робитьс¤ через засоби масовоњ ≥нформац≥њ, ≥ часто компан≥њ робл¤ть таку рекламу безкоштовно в газетах, журналах та по рад≥о. ¬ ƒонецьку суди нер≥дко рад¤ть громад¤нам звернутис¤ за порадою до юридичноњ кл≥н≥ки.

    —еред населенн¤, ¤ке користуЇтьс¤ послугами юридичних кл≥н≥к, можна вид≥лити наступн≥:

  • пенс≥онери;
  • безроб≥тн≥;
  • люди, ¤к≥ працюють, але не отримують зарплати;
  • студенти;
  • молод≥ пари;
  • прост≥ люди, в ¤ких немаЇ достатньо кошт≥в на оплату гонорару адвокату тощо.
  • ‘≥нансуванн¤ юридичних кл≥н≥к в ”крањн≥

    «важаючи на той факт, що у багатьох випадках вузи не бажають брати участь у створенн≥ таких курс≥в, виникаЇ потреба п≥дтримки студентськоњ ≥н≥ц≥ативи в цьому план≥. —тудентськ≥ орган≥зац≥њ потребують ф≥нансовоњ п≥дтримки дл¤ створенн¤ в≥дпов≥дного оф≥су, закуп≥вл≥ обладнанн¤, встановленн¤ баз юридичноњ документац≥њ, Internet, дл¤ оплати оф≥сних витрат, ≥, ¤кщо можливо, оплати консультац≥й (або роботи) кер≥вника(≥в) кл≥н≥ки, ¤кими мають бути юристи ≥з значним досв≥дом практичноњ юридичноњ роботи.

    ќрган≥зац≥¤ та структура юридичних кл≥н≥к

    —творюючи юридичну кл≥н≥ку, вузи повинн≥ вир≥шити так≥ питанн¤: ¤ке м≥сце в структур≥ вузу; хто керуЇ кл≥н≥кою; ¤ка структура кл≥н≥ки; ¤к≥ курси беруть участь в њњ робот≥; вимоги до кер≥вництва кл≥н≥ки, питанн¤ зал≥ку роботи та навчанн¤ в кл≥н≥ц≥ ¤к дисципл≥ни в диплом≥. ƒл¤ кл≥н≥ки важливим Ї налагодженн¤ зв'¤зк≥в з громадськ≥стю, судами та колег≥¤ми адвокат≥в.

    ¬≥дпов≥дн≥ критер≥њ дл¤ кл≥н≥к:

  • ≥нтегрован≥сть юридичноњ кл≥н≥ки в структуру юридичного факультету та його учбового плану ¤к дисципл≥ни;
  • р≥вн≥сть юридичноњ кл≥н≥ки з ≥ншими навчальними курсами;
  • територ≥альне розташуванн¤ в межах вузу;
  • кер≥вництво кл≥н≥кою зд≥йснюЇтьс¤ викладачами вузу ≥ практикуючими юристами;
  • на¤вн≥сть т≥сних зв'¤зк≥в та сп≥вроб≥тництва з неур¤довими орган≥зац≥¤ми (Ќ”ќ).
  • —п≥впрац¤ з програмою "ѕрактичне право"

    ќдним ≥з напр¤мк≥в програми "ѕрактичне право" Ї робота з юридичними кл≥н≥ками, ¤к≥ викладатимуть програму "ѕрактичне право" у середн≥х навчальних закладах, ≥нтернатах, виховно-трудових колон≥¤х та громадських молод≥жних орган≥зац≥¤х.

    Ќа вс≥х заходах за програмою "ёридичн≥ кл≥н≥ки" надаЇтьс¤ ≥нформац≥¤ щодо мети програми "ѕрактичне право", ≥ т≥ кл≥н≥ки, що ви¤вили бажанн¤ працювати за програмою проход¤ть в≥дпов≥дн≥ сем≥нари, що провод¤тьс¤ ≤нформац≥йно-методичним центром "ƒебати", COLPI та Street Law Inc.

    ¬ ”крањн≥ програма "ёридичн≥ кл≥н≥ки" реал≥зуЇтьс¤ ≤нформац≥йно-методичним центром "ƒебати" за ф≥нансовоњ п≥дтримки ћ≥жнародного ‘онду "¬≥дродженн¤" та ≤нституту  онституц≥йноњ ≥ ѕравовоњ ѕол≥тики (COLPI)

    ѕерейти до загальноњ ≥нформац≥њ про ≤нформац≥йно-методичний центр "ƒебати"

    —тор≥нку створено ћ≤ѕ÷ "Ќад≥¤"

    Hosted by uCoz